Архієпископ Феодосій про перспективи діалогу щодо подолання розколу в українському Православ’ї
Вікарій Київської Митрополії архієпископ Боярський Феодосій в ефірі «Великого інтерв’ю» Радіо «Вести» прокоментував ситуацію з листом колишнього митрополита Філарета до Архієрейського Собору РПЦ і дав оцінку можливості подолання розколу в українському Православ’ї.
«Мені здається, що це була спроба налагодити діалог, про яку не можна сказати наразі, що вона не вдалася зовсім, — зазначив архієпископ Феодосій. — Коли він (лист – ред.) був оголошений на Архієрейському соборі, то на нього була стримано позитивна реакція. У багатьох архієреїв зародилася надія на те, що розкол буде подолано канонічним способом».
Владика підкреслив, що з боку колишнього митрополита Філарета — це був мужній крок.
«Лист було написано не на бланку, в підписі зазначено тільки Філарет, ваш брат. Я думаю, що для того, щоб так підписатися колишньому митрополиту Філарету дійсно знадобилася певна доля мужності й усвідомлення того, що щось було не так в його діях протягом 25-ти років… Це крок в якійсь мірі покаянний і його можна тільки вітати».
Дійсно, члени архієрейського собору, «прийнявши цей крок з боку колишнього митрополита Філарета, як крок мужній і значущий для всієї Православної Церкви», зробили крок назустріч, створивши комісію.
Архієрей УПЦ висловив надію, що, не дивлячись на те, що на прес-конференції, яку дали в прес-службі «Київського патріархату» на наступний день, намагаючись дезавуювати зміст листа, діалог продовжитися.
«Шум, неправильно піднятий в ЗМІ, вляжеться, а комісія залишиться і питання, я думаю, буде вирішуватися», — сказав владика.
Архієпископ Феодосій також припустив, що одним з основних мотивів появи цього листа, стало бажання колишнього митрополита Філарета «під кінець прожитого життя, як людини дуже похилого віку, увійти у Вічність примиренним членом Православної Світової Церкви».
Пояснивши, що анафема, під якою зараз знаходиться Філарет, — це не прокляття, не покарання, це лише констатація того факту, що людина — поза церковною оградою.
«Коли людина повертається до Церкви через виправлення своїх помилок, в духовній термінології це називається покаянням, тоді є всі підстави для того, щоб констатувати — людина до Церкви повернулася, анафема більше над нею не тяжіє, — розповів архієрей. — Якщо Церква вважатиме за можливе і прийде час, коли колишній митрополит Філарет Денисенко виправить те, що він свого часу почав здійснювати і підтримував протягом цих 25-ти років, то звичайно буде анафема знята. Церква констатує, що ця людина знову в лоні церковному, знову чадо Церкви, знову може приступати до Святих Таїнств церковних».
При цьому владика підкреслив, що діалог повинен проходити на твердих канонічних підставах і це повинні розуміти усі сторони.
«Таке розуміння не завжди є, на жаль, — зазначив він. — Але у Церкви свої закони, яким сотні, а деяким тисячі років, і саме за цими законами повинен йти процес подолання розколу. І ніяк інакше. Якщо це розуміння буде прийнято за основу всіма сторонами переговорів, то рано чи пізно, думаю, можна буде прийти до якогось конструктиву. Ми знаємо в історії Церкви розколи, хоча і з великими труднощами, рідко, але все ж уврачовувалися шляхом ретельної і серйозної праці ієрархів. І завжди це було на основі канонічних правил, тобто законів Православної Церкви».
Інформаційно-просвітницький відділ УПЦ
Количество просмотров: 154
Цей запис також доступний на: Russian